Salam Lebaran(?)

Aku sarankan korang baca buku Contengan Jalanan by Hlovate. Then baru korang boleh tanya kenapa aku tak suka lagu raya dah berkumandang kat radio, shopping complex dsb.

Ramai orang kata, "tak sabarnya nak habis puasa, lepas itu raya. Omg tak sabar! Duit ray blablabla..." ya, pergilah kau dengan duit raya tu.

Aku memang suka gila dengan raya, gila pada duit raya, dan semuanya. Tapi, aku tak tahu kenapa, untuk pertama kalinya, aku rasa sedih sangat bila dah sedar yang puasa tinggal lagi 4hari. Sedih tu menebal. Tak sangka, bulan kerahmatan Allah yang paling luas peluang kita untuk bertaubat dan mengumpul pahala ni dah nak dekat ke penghujung. Maknanya, pahala dah tak berlipat ganda. Tidak ada lagi penat penat siang hari, untuk beribadah tu, rasa macam sedih bila solat-solat boleh lakukan sekali je.

Aku sebenarnya sedih sangat bila realize Ramadhan dah nak habis. Sudah menjadi kebiasaan kita marcapada, bila puasa, sibuk dengan persiapan raya, persiapan baju baru, kuih raya, tapi BAGAIMANA DENGAN PERSIAPAN KITA UNTUK MENGUMPUL PAHALA BERLIPAT GANDA DI BULAN RAMADHAN NI? DAH CUKUP 'BAJET' DAN 'BEKAL' KE KITA UNTUK BERTEMU DENGAN ALLAH? DI MANA LETAKNYA KERISAUAN ITU?

Hek eleh... Islamik betul minah ni... Hahaha aku bukan nak Islamik, ianya sekadar ke-realize-an aku je. Aku sedar aku tak banyak pahala. Sebabtu aku takut dengan diri aku. Dah banyak peluang aku terlepas pada tahun-tahun sudah. Kita Malaysia ni memang sudah biasa dengan keadaan puasa yang bebas dengan promosi murahan duniawi di kaca televisyen dan sekeliling. Tapi kita letakkan promosi pahala Allah di hujung fikiran kita sebagai pengetahuan berhabuk. Patutnya kita dikembangkan minda dengan dikelilingi oleh orang yang galakkan kita melakukan ibadah-ibadah sunat, apatah lagi di waktu malam kala manusia-manusia sedang selesa di atas ktail/toto/lantai/kusyen dsb.

Aku taknak cakap banyak, takut orang meluat. Lagipun yang membacanya berapa kerat je =P jadi, saya harap korang fikirlah dengan apa yang aku dah taipkan khas untuk korang ni. Masih ada lagi 4hari untuk kita lipat gandakan pahala kita bersama. InsyaAllah..

Di kesempatan ini, saya Syakila ingin memohon maaf jika ada buat salah pada kalin semua. Jika saya terkasar bahasa, maafkan saya. Jika saya terkasar tutur bicara, maafkan saya. Saya hanyalah hamba Allah yang tidak lepas daripada melakukan dosa tapi saya berpeluang untuk memninta maaf selagi nyawa dikandung badan.. Maafkan saya ya kalian :D

Comments

Popular posts from this blog

3rd Intake ke IPTA(prosedur)

Get To Know About Me #1

Mari Belajar Ruku'.