Kids and Gadget.

ASSALAMUALAIKUM.

Hey, guys. Whats up? 

Huga huga. Aku taktahu nak hapdet hape. Makin bosan la jugak sebab asyik home alone je. Abah masuk IJN balik hari selasa haritu sebab buat checkup, dokter suruh pergi IJN terus. Ada air kat area jantung/paru-paru abah :o 

Berdoa semoga abah sabar, dan kuatkan diri. Kami anak-beranak sentiasa doakan kesihatan abah.

Huh. Duduk rumah bosang, tambah-tambah lagi astro takdak. Hadoi. Lainlah kalau ada camera, boleh tangkap gambar time bosan, rakam video juga. Haha! Aku pun dah naik bosan main game snake kat handphone aku tu -_-

Semenjak dua menjak ni, aku taktahu la pasaipa, aku sensitip angat. angat angat. Haha! Sama ada kata-kata mereka itu memang 'menguji aku' or sememangnya aku yang sensitip. Pft. Dahlah sensitip, terus malas nak layan. Tapi takdelah aku nak straight cakap aku tak suka gaya kau kat sesiapa yang buat aku terusik jiwa geloraku. Muahaha.

Well.. ada banyak benda aku nak cakap. Tapi yelah, bila dah banyak nak cakap, otak je bersuara. Bila nak taip, terkelu dan malas *bongkokkan badan, mata kuyu, mulut nganga*.

Aku tengok la random people out there yang megah dengan nikmat dunia(kekayaan, stuff mahal, gadget 3-4juta, fixie*omg still hot lg ke fixie?*, and other mahal things). Asal kau? Megah gila. Takdelah. Kau buat ayat macam taknak megah, tapi orang baca tu macam "weh tu still orang tau hang menunjuk la wei". Aku selalu perasan benda-benda macamtu -_-

Banyak lagi benda yang menjengkelkan aku. Aku tak suka isu perbandingan. Kalau nak bandingkan pun, takpayahlah more to negative, orang tak heran pun. Aku sangatlah tak minat hal-hal macamtu. 

Satu je. Aku takkan fully respect nak woaa woaa hebatnya kalau benda yang dia dapat tu bukan duit keluarga dia, bukan duit dia. Eh kan ada isu orang tangkap gambar guna tab depan cermin dalam tandas tu. Tuptup baru tahu itu barang curi. Haaaa kan dah kena! *gaya kobi*

Lainlah kalau dia dapat hadiah ke, orang nak bagi kat dia ke. Itu ok lagi. Sweet gitew. Tapi naik meluat la kalau merengek paksa nak hitu hini. Hangen haku! Haku pun nak gak! Haha.

Eh sensitif sangat ke? Hehe.

Tapikan, memang ramai jugak orang beli gadget guna duit PTPTN. Hmmm.. Hal tu kira ok la sebab nanti kerja, korang bayar balik kan duit PTPTN. Lainlah dapat Dean's List, habis SSPN belanja korang. Lulz.

Lepastu kan, aku tak berapa minat tengok budak-budak 5-6-4-7-8-9-10-11-2-3-1-baby-..... dah ada gadget. Seriously aku tak gemar. Budak lelaki/perempuan duduk atas kerusi, tunduk kepala, tab atas peha, asyik main game; subway surfer, angry bird, susun kotak, candy crush etc. Aku tak gemar sebab AKU SEDIH. 

Wei komonla. Hangpa kecik-kecik patutnya berjinak dengan white board kecik tu. Alah yang guna carbon tu. Nak padam, seret je benda kat bawah tu.
Gila. Benda ni dulu aku ngan kakak2 aku selalu berebut kot. Duk spend time berjam-jam nak decorate lawa punya kucing la, pokok la, nama la. 


Yes, drawing board ni yang patut adik-adik huraikan imaginasi adik-adik. Not with the games on your parents tab :/

Dah jarang dah kan nak tengok budak-budak addict dengan yo-yo, kad, gasing, barbie dolls, bears, set masak barbie, basikal letak belon, anything benda yang kite semua duk saiko time kecik-kecik. Bukan dah jarang, kadang-kadang je.

Gila aku terharu kot tengok ada budak spend their quality-boring time with drawing on carbon board tu. Aku senyum je tau. Tapi aku macam tak gemar tengok budak-budak kerumun sebab ada pakcik.tab besar nak tunjuk game angry birds tu. Menangis aku.

Or... maybe aku rasa tercabar bila budak tu tahu lebih daripada aku? 


Kadang-kadang, aku akan rasa tak suka pada tab atau mana-mana gadget yang budak kecik selalu main. Sebab benda tu dah disalahgunakan. That kind of thing memanglah untuk fun thing to do kan, tapi as responsible-parent, kenalah limitkan penggunaan gadget tu terhadap anak-anak. 

Zaman childhood ni is a precious moment. Kita kenalah bagi anak-anak(omg aku dah macam ada kids lulz) aktif sedikit dengan dunia luar. Macam zaman kita kita dulu. Duduk luar, ambil daun dan batu. Tumbuk and name it as sambal belacan. Dude, mana nak cari budak macam tu sekarang? 

Buy more crayons, drawing pad, drawing paper, colours, cards(happy family! lulz), jutaria, lego things, kereta kecil hadiah kfc ke, anythings yang pernah mak mama ibu mami umi bunda kita bagi kat kita dulu. Now, do it for your kids ;') bagi mereka rasa keseronokan kita dulu. 

Bukan dengan modenkan anak draw kat note ke, tab ke ;( lagipun bahaya juga bagi psikologi dan kesihatan dalaman kids ni. In physics, kita yang adult ni kalau kerap gayut tiap-tiap malam pun disyaki mandul, ini apatah lagi budak yang selalu dengan gadget. Aku dah lupa, tapi memang ada keburukan kalau selalu sangat dengan gadget ni. Antibodi, immunity adult ni stronger than kids kan. Diorang weak. So, kenalah jaga demi kesihatan dan keselamatan kids. (chapter _ in form 5). Aku tak pandai fizik, so aku ingat camtu camtu je.


Dan aku geram bila aku nak main tab tu, budak tu marah -_- haha! 
Sebab tu lah kot aku tak suka budak main tab.

Aku lagi suka budak menangis bila aku main drawing pad dia ;P

Comments

  1. best entry . haha .
    weh . Dean's List tu apakah ?

    ReplyDelete
  2. Haha. Oh Dean's List nanti kalau ada exam, contohny markah kau 3.5 or above; itulah Dean's List.
    Anugerah Dekan. Hee

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

3rd Intake ke IPTA(prosedur)

Get To Know About Me #1

Mari Belajar Ruku'.