We are young.

As-salam.

Lari-lari pergi padang, aim nya pergi kat papan gelongsor yang pusing-pusing tu. Best gila. Jongkang-kongkeng pun best kan. Kadang-kadang, main masak-masak kat depan rumah atau dalam rumah. Mak marah, semua takut je. Yelah, kita ni tak tahu apa-apa. So, siapa yang tunjuk ajar kita? Parents lah :)

WAIT. jangan berangan. Bangun please. Kita dah besar. Dah remaja, dah dewasa. Dah punya otak yang boleh berfikir mana yang baik dan mana yang jahat. Kini, tidak ada lagi teguran yang annoying katenya karna.. Pehh macam indon guna karna. Kerana, kita pun dah biasa dengan perkara yang sering berlaku dalam hidup kita. Senang ceritew le katekan, 'do your own business' lahh. Ataupun ayat sopan sikit, 'kubur masing-masing. Sendiri jaga sudahlah. Yang kau sibuk apehal?'. Pehh, menusuk jiwa dan bakul lah macam tu kan? :) Ok, aku tahu memang annoyed pun benda tuy. Bengong punya aku. Apa aku pula? Entohh..

Korang mesti rasa macam bedebah je kan bila korang rasa tak paham dengan statement aku tu? Ya aku tahu. Aku pun tengah merepek ni. Sebab entri ni dah banayk kali aku postpones. Ehh english salah. Lantok, kata banyak kali. So aku letak huruf S bagi mewakili 'banyak kali tu'. Tak paham, sudah.

Benda yang kerap, please jangan repeat banyak kali. Please? Kita bukan pekak, bukan. Semua punya otak, untuk tangkap benda yang disampaikan. Arahan ler tu. Lepas tu, korang mesti bengang kan bila contoh ; korang buat benda yang betul, tapi ada orang tuduh korang dan kata korang buat benda salah? Dan orang itu juga tunjuk and cerita benda yang sepattutnya betul tu. Pehhh memang annoying! Saya ni, dah banyak kali kena. Tapi muka sweet, layan je lah. The best way is, korang reply balik, ceh macam tengah texting je. Korang balas balik, dengan kata-kata yang sopandan penuh bersemangat yang korang betul. Bukan dengan tarik muka, tacinkmacink. No, No. That's not good. Kalau macam tu, confirm orang tu rasa yang diaorang menag. I seriously. So, korang ni loser ke? Kalau ya, tariklah muka. Kalau tidak, pergi deactive facebook account. Eh. Pergi bersuara!

Kadang-kadang, pandangan kita berbeza dari sudut pemikiran. Tapi kalau dari sudut pandangan yang biasa berlaku, semua adalah betul selagi perkara itu layak diperbetulkan. Alahh, kira macam korang nak solve satu masalah. Kira masalah tu boleh diselesaikan dalam banyak cara lah dan pastikan jawapannya adalah betul :) itu je bhaiii. The really-really masalahnya sekarang, ramai orang yang sukakan kepada benda yang sempurna yekeyey(a.k.a) perfect. Diaorang nak benda tu diselesaikan dengan sesuatu perkara yang biasa diaorang gunakan. Memanglah nak amalkan tradisi, pehhh ingat ni ada dengan adat tradisional ke? Idokk, tak ada kena mengena. Balik kepada topik. Janganlah kita berdiam diri. Nanti diaorang menang. Korang nak menang, kena bersuara. Kata young, muda. Boleh pikiyor(berfikir) dah kan? Tak salah kalau kita nak gunakan kebijaksanaan kita bagi mempermudahkan perkara yang susah. Kalau orang ada tegur, so kita terangkanlah kebaikannya dengan penuh adat perpatih. Budi bahasa, budaya kita.

We are young, but it does not ever mean that we cannot think. We have our own brain, so it is equal to that we can use it for our benefit and others. Bersuara jangan sampai tertambah dosa, tapi bersuara sampai melimpah rezeki ilmu dan pahala. InsyaAllah.

Saya pun tak tahu apa yang saya merepek sebab saya dah buat entri ni sebagai draf selama 3hari. Masa nak buat tu, saya tengah mudi. Memang bengang gila sebab si dia tuduh saya melakukan benda yang salah. Memanglah salah, tapi jika saya lakukan mesti benda tak elok terjadi. Bila saya cakap, dia marah. Geramlah tak dapat nak bersuara. Jaga muka punya pasal. Si dia nak saya lakukan perkara yang dah biasa digunakan oleh manusia marcapada ini. Tapi saya dah biasa ubah perlakuan orang lain. Lebih mudah untuk orang malas. Tapi si dia marah saya -.- ok lah, saya kalah. So saya bersuara kat blog baby tercinta saya ni je. Legaaa sikit. Jangan contohi saya. Contohi blog saya :P as-salam

caucincaumai.

Comments

Popular posts from this blog

3rd Intake ke IPTA(prosedur)

Get To Know About Me #1

Mari Belajar Ruku'.