Masalah bercinta dan putus.

As-salam. Pftt~ saya taknak banyak cakap. Sebab saya nak menaip jewww :P

Lelaki dan perempuan memang obviously berlainan jantina. Tapi perangai banyak(bukan semua) yang sama. Dah macam apa aku tengok. By the way, saya buat post ni berdasarkan perangai orang yang saya kenal. Kakak saya yang suruh buat post ni. Saya on je, dah memandangkan saya pun tak ada idea nak bebel apa.

Okay.

Couple. Korang mesti ada baca older post saya pasal isu yang hampir berkaitan dengan perhubungan ini. Okay aku taktahu apa aku merepek, kita straight to the traffic light je lah. Okay?

Okay.

Suka sama suka, dah kata sekepala, memang pun. Kira orang kata, "serasi bersama" bak kata I. Dah satu kepala, understanding pulak tu. Tak cukup lagi, romantik. Apa lagi? Selalu bagi teddy bear, coklat, kek, surat cinta(konon nak jiwang macam orang dulu dan konon si dia itu lain daripada yang lain), belanja air etc etc. Ah siapa yang taknak boyfriend macam tu kan? Aku yang taknak. Hahahaha aku nak apa? Ada ah :P Okay back to business. So, kira si dia tu romantik tahap karma dah wehh. Meh tisu sikit, terharu lah.

Bila dah 'ngam' together ni, apa lagi...... Couple lah pilihannya! Absolutely! So, orang tengok korang pun sweet couple. Jalan macam dah jadi kembar siam. Alahh romantik lah korang, jeles aku(tangan di dada, mata ke atas, lidah terjelir). Poyo betul aku ni(sometimes). Dah bersama, mesti banyak cerita yang korang dah tahu pasal pasangan korang ni kann. Dia suka apa, makan selalu order apa, tak suka apa, korang buat hodoh pun dia kata cantik/handsome/cute. Acting as budak kecil, aotototototooto tomei! :3 ihik. Memanglah comel.

One day, si dia text korang. Kata kita tak patut bersama. Dia nak fokus kepada pembelajarannya. Ada UPSR lah, PMR lah, SPM lah, STPM lah, final exam lah, surat perlantikan pengawas lah, sijil perletakan jawatan lah, sijil ambil surat berhenti tadika lahm dah etc untuk event yang korang tak boleh nak 'missed'. So, kata akhir,

 "maafkan boboi, gegirl. Boboi tahu gegirl sayang boboi, boboi pun sayang gegirl. Tapi boboi perlu fokus untuk 'event' ni, gegirl. Kalau kita couple, nanti boboi tak boleh teman gegirl. Boboi bukan yang terbaik ;( kbai"

 itu jugaklah yang dilafazkan. (kalau awek/pakwe korang buat macam tu kat korang, korang tukar je nickname tu kepada nama manja korang)

So, kira yang ditinggalkan ni frust habis. Makan tak kenyang, tidur taknak bangun, mandi berjam-jam. Merana ditinggalkan. Baru sehari dah tak bersama, memang malam tu nangis habis. Siapa nak on call dengan dia sepanjang malam? Siapa yang nak texting ngan dia? Siapa nak bermanja dengan dia? Sebak betul kan? Saya faham bila dah ditinggalkan ni. Saya kan doktor cinta(riak gila). Lepastu bila dah tak tahan, dia call lah bekas kekasihnya ini. Si kekasih ni pulak taknak angkat. Konon nak lupakan dia(bukan 'konon' pun ada). Nak studi or get prepare for the 'event'. So, dua-dua dalam dilema.

Kat sini, di sini, saya nak bagi nasihat yang agak kurang sedap bila dibaca. Maafkan saya terlebih dahulu. Aman tanpa peperangan.

Yang awak dulu minta couple/kena minta couple(kiranya situasi sebelum di-couple-kan), taknak fikir masa hadapan awak apehal? Dah tahu ada 'event' penting akan datang dalam hidup korang, plus awak tak larat na handle 'dua kes' dalam satu masa, apehal awak guna otak awak tu separuh je? Fikirlah sebelum lakukannya. Setiap perkara yang berlaku ada positif dan negatif nya. Takkan semua benda nak positif. Ye dokk? Tengok apa konklusinya, ini lah akibatnya. Melukakan hati seseorang, awak tu tak dapat fokus.

Kalau awak betul-betul nak bercinta, "belajar bercinta sebelum bercinta". Maksud kuota saya tu tak mendalam mana. Saya rasa kalian boleh fikirkannya. Perbetulkan diri kita ni dulu. Jangan ambil masa yang begitu lama. Lepas tu, kalau rasa diri tu tak sehebat mana(tak boleh handle banyak 'kes' dalam satu masa), jangan lakukannya. Buat satu satu. Belajar dulu, bercinta kemudian. Setiap yang berlaku, ada hikmahnya. Lainlah saya(teramatlah dahagakan penampar).

Tapi kalau nak belajar bercinta tu, janganlah sampai usia pun dah nak 'masuk Asar'. Okay?

Nasihat saya buat yang ditinggalkan, janganlah frust. Orang kata, bunga bukan sekuntum, lebah bukan seekor. Banyak lagi yang lebih better. Di kata, kalau benda yang tak berlaku baik dengan kita, nanti kelak insyaAllah akan berlaku perkara yang lebih baik daripada sebelum ini. InsyaAllah. Jangan nak anti lelaki/perempuan lepas ini. Dah bukan jodoh, terima takdir okay?Allah sentiasa ada ;) Saya yakin, awak pasti akan dapat yang terbaik! Amin :)

Saya pun dalam dilema tentang satu 'subjek'. Tapi saya belum menghadapi kata akhir. Jadi, tiada apa yang perlu saya kesal ataupun gembira. Doakan saya agar dapat 'bertemu' dengan kata akhir itu. Andai kata konklusinya agak menghampakan saya, saya mohon doakan saya agar sentiasa kuat dan pasrah(poyo lah kite ni). Dan jika konklusinya berlaku sebaliknya, saya bersyukur :D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mohon maaf kalau entry saya kali ini buat kalian rasa macam megi panas. Saya ni tak tahu apa-apa, ini cuma pendapat saya.

p/s : sabar ya, kakak ku. Hahahahha orang tahulah hang tak frust mana. Hang geram jewww :P


Assalamualaikum w.b.t

Comments

Popular posts from this blog

3rd Intake ke IPTA(prosedur)

Get To Know About Me #1

Mari Belajar Ruku'.