Kuota memang betul... Sikit!

Something that you want, are gonna happen inversely at all.
p/s ; but not at all.

As-salam.
Kuota tu saya buat sendiri based on 'benda yang korang nak tak semestinya korang dapat'. Saya edit sikit kuota tu. Awak tahu, saya dah dilema dengan kuota saya sendiri. Bila saya mahu lakukan perkara yang saya desperately nak kan, saya mudah putus asa bila kuota tu muncul. I monolog kejap, "alahh nanti mesti aku tak dapat punya. Malas ah". Tu macam apa je. Saya sendiri pun kurang pasti. Macam dulu, saya almost nak beli iPod, tapi tak beli sebab i'm too excited and nakkan benda tu(dan berdasarkan masalah kecil). Saya nak, almost 80% tak dapat. Sebak gilaaa. Yelah, mungkin saya request benda yang 'too much kata you' sebab tu tak dapat. Saya selalu berangan mengalahkan perangan ;( sedih gilaaa.

syntax : aku taknak terlalu berharap sangat sebab aku terpercaya quote 'someone that you want will never be yours'. Aku dah control diri aku agar tak terlalu berharap bla.. bla.. bla..

error : Aku tak pernah tau pun qoute tu -.,- aku suka tengok orang yang kahwin, semua suka sama suka tahap cinta mati. Pasangan diaorang ialah makhluk yang paling diaorang nak. Tak boleh pakai quote tu, syntax. Ini namanya bleep bleep. Kau nak bla..blaa..

Betul pandangan awak tu, error. Tak semua kuota boleh dipakai. Ocasionally, kita mudah terpengaruh dengan sesuatu benda yang kononnya merancang masa hadapan kita. Sebagai contoh, mak kita kata baju tu kita tak muat sebab kita bersize besar. Tapi, tak seperti yang mak kita jangka. Kita still boleh beli baju tu even tak fit sebab kita bukanlah orang yang sentiasa melekat pada bentuk fizikal kita yang memualkan(tak semua) kita sendiri. Kita boleh mengamalkan gaya hidup sihat, exercise dan sebagainya untuk menukar bentuk badan kita.
You can see, 'kita' tu tak percaya statement 'mak' 100% sebab 'kita' tahu, kita boleh berusaha untuk mengubahnya dan insyaAllah akan menghasilkan sesuatu seperti yang 'kita' mahu. At last, 'kita' dah boleh pakai baju tu alhamdulillah.

Sama juga seperti kuota tadi. Tak semua benda yang kita nak nak kita fikir kita tak mungkin akan dapat,,,, akan berlaku. Tak semua. Ini semua takdir Allah, kita kena akur. Tugas insan adalah mencuba atau berusaha. Dan insyaAllah, Allah akan menolong kita. Lepas tu janganlah mudah terpengaruh sangat kan dengan kata-kata orang yang asyik mematahkan semangat kita. Diaorang tahu judge people by people's appearance. tapi dalaman, diaorang tak boleh nak judge. Allah je yang boleh. Menurut kajian saya sendiri(poyo lah awak ni), ramai orang mudah putus asa bila diri sendiri tidak yakin dan mendengar kata orang lain. Malah, berfikiran sesuatu yang bakal berlaku akan mengalahkannya. Saya pun selalu ditimpa begitu. Sangat menghibakan saya :P Jadi apa yang saya lakukan, saya cuba berfikiran positif dan tolak kata-kata orang lain itu dan jadikan sebagai frame-gambar-tepi-padang. Saya yang 'kat tengah padang', kenapa korang sibuk nak arah? Tumbuk kang. Lepastu, saya cuba fokus dan fikir sedalam-dalamnya kesan yang bakal ditakdirkan. Selebihnya, Allah dah tulis. Itu je.

Orang kata, "indah khabar dari rupa". Saya tukar, "berani tapi takut". Ya, itulah saya. Saya taip, tapi jarang mengamalkannya(but I'm still can realize it okay) :P ehhehehe. Saya masih muda(perasan nampak?), mungkin banyak perkara lagi yang belum saya lihat atau mengalami sendiri. Tapi, saya cuma ingin berkongsi pendapat saya sendiri. Kenapa? Sebab ini blog saya. Gurau je, jangan marah hehe. Sebab saya nak para pembaca(ada lah dalam 2-3 orang) dapat berfikir secara logik akal tentang perkara yang berlaku in our daily life, yang bisa merancang future. Tapi ingat, kita hanya mampu merancang. Allah maha Berkuasa, Dia yang tentukannya.

Okay aku pun tak tahu aku merepek. Wrong typing error, maafkan saya. Saya malas nak padam. Paham sendiri lah yekkk. Kalau tak faham, maafkan saya. Calobeteh.

p/s note: sebarang dialog atau contoh situasi di atas 50-50% betul. Wah wahh tak ada kena mengena pun. Kot.

Assalamualaikum.

Comments

Popular posts from this blog

3rd Intake ke IPTA(prosedur)

Get To Know About Me #1

Mari Belajar Ruku'.